اجرای خاکبرداری انفجاری در عملیات راهسازی

اجرای خاکبرداری انفجاری : در خاکبرداری و اجرای عملیات راهسازی انفجار جایگاهی خاص در عملیات خاکبرداری در جهت تسریع در روند خاکبرداری است که معمولا این کار در معادن ،کوهها و..انجام میشود.موج بسیار شدیدی که از انفجار تولید میشود سبب حرکت اشیا شده و خاکبرداری را اسانتر میکند.

مواد مورد نیاز در انفجار

1- دريل واگن

2- ديناميت

3- آنفو

4- پودر آذر

5- چاشني اني

6- چاشني تأخيري

7- كورتكس

8- امولايت

مراحل انجام كار برای اجرای عملیات خاکبرداری به روش انفجار

1- آماده كردن شرايط جهت مستقر شدن دريل واگن

2- تعيين موقعيت چال ها و چال زني توسط دريل واگن

3- برقرار کردن شرایط ایمنی

4- خرج گذاري

5- انفجار

روش اجرای خاکبرداری انفجاری

1- ابتدا عملیات تسطیح انجام میشود :  اگر محل انفجار ناهموار باشد به گونه اي كه دريل واگن نتواند آنجا مستقر شود ، محل انفجار به وسيله بلدوزر یا دیگر ماشین آلات راه سازی تسطیح مي‌شود تا سطح تقريباً يكنواخت شود و همچنين يك راه ارتباطي جهت مستقر شدن دريل واگن در محل فراهم شود.

2- با توجه به جنس زمين طبيعي منطقه از نظر نوع سنگ و ميزان سختي آن و يا اندازه سنگ مورد نظر ، فاصله حفر چال ها از يكديگر تعيين مي‌كردد كه با استفاده از فرمولبعد از آماده شدن بستر و مستقر شدن دريل واگن عمليات چال زني آغاز مي‌شود ، به اين صورت كه ابتدا تعداد، عمق و عرض چال ها با توجه حجم خاكي كه براي برداشت مورد نظر است ، توسط كارشناس آتشباري تعيين مي‌شود. سپس با استفاده از مته متناسب با چال های مورد نظر ، عمليات حفاري انجام مي‌شود .آتش گذاری يا آتشباری برای انفجار مواد از چاشنی الکتريکی استفاده می شود وهدف اصلی از بکار بردن اين آتش گذاری انجام انفجار های کنترل شده يا همزمان تعداد زيادی چال انفجاری می باشد.

روش اجرا

پس از انتقال مواد منفجره و اتشزا  و لوازم مورد نیاز به محل انفجار، عملیات به ترتیب زیر پیگیری می شود:

دینامیتها را تقسیم کرده ودر کنار هر چال یک دینامیت قرار می دهند لازم به ذکر است که باید از قبل تعداد چال ها وهمچنین مقدار مورد نیاز دینامیت ، چاشنی وآنفو تعیین شده باشد تا انجام عملیات با کمبود مواد ناریه دچار وقفه نشود یا مواد مازاد بر نیاز به محل برده نشود .

در مرحله بعد چاشنی را درون دینامیت قرارداده وکاملاً با دینامیت درگیر می کنند وسیم متصل به چاشنی را به دینا میت گره می زنند تا هم چاشنی از دینامیت جدا نشود وهم به وسیله آن سیم بتوان دینامیت را به آرامی به ته چال فرستاد . این عمل را برای همه چال ها انجام می دهند تا دینامیت وچاشنی درهمه چال ها قرار گیر د.

بعد از قرار دادن چاشنی ها ، آنفو را مطابق جدول زیر با استفاده از پیمانه درون چال و روی دینامیتها می ریزند وبه وسیله یک چوب بلند در چند ضربه متراکم و فضای خالی با قیمانده چال را به وسیله گل آتشباری پر و مسدود می کند.

برقرارکردن مدار

در این مرحله انتهای سیم اولین چاشنی را به چاشنی چال دوم و چاشنی دوم را به چاشنی سوم و…… به همین ترتیب چاشنی ها را به هم متصل نموده تا آخرین چاشنی نیز وصل شود که بعد از این کار تنها دو رشته آزاد می ماند که به وسیله کابل آتش آن دو رشته را تا محل ماشین آتش کشیده که به وسیله اپراتور ماشین کنترل می شود.

انفجار

بعد ازاین مرحله واطمینان ازخالی شدن منطقه از هرگونه مواد ناریه مازاد وهمچنین کنتر ل صحت اتصالات منطقه را ترک کرده و نیروها را به محل امن دور از محل انفجار منتفل می کنند، بعد از هماهنگی با ایمنی آتشباری واطمینان ازخالی بودن منطقه شعاع انفجار، دستور انفجار صادر می شود که بلافاصله بعد از برقرار کردن جریان التریکی توسط ماشین چاشنی ها منفجره شده وانفجار انجام می شود.

توجه نمایید : بعد از انفجار، توسط کارشناس آتشباری و ایمنی آتشباری محل مجددأ بازبینی می شود تا اطمینان کامل از منفجر شدن همه چاشنی ها حاصل شود.

بعد از انفجار و نشست گرد و خاک حاصل از آن، خاک محل که اکنون در اثر انفجار سست شده است، به وسیله بلدوزر جمع آوری و دپو می شود و نهایتاً توسط لودر در کامیونها بارگیری و به دپو منتقل می شوند.