ترک خستگی (پوست سوسماری)

آسفالت خیابان در معرض بار‌های مختلف است که در نتیجه آن ترک می‌خورد. یکی از ترک خوردگی‌های خیابان با نام ترک پوست تمساحی یا ترک خستگی (پوست سوسماری) است که به وفور در خیابان‌ها دیده می‌شود. در صورتی که شدت ترک خوردگی پوست سوسماری زیاد باشد تبدیل به چاله شده و کیفیت روسازی را به شدت کاهش می‌دهد. ما در این مقاله قصد داریم به این نوع ترک خوردگی و دلایل ایجاد آن بپردازیم و بگوییم که چگونه می‌توان آن را کنترل و ترمیم کرد.
 

ترک خستگی (پوست سوسماری) چیست؟

ترک پوست سوسماری به انگلیسی Alligator cracking یا ترک خوردگی خستگی Fatigue cracking یکی از انواع ترک خیابان به شمار می‌آید که در مقاله درزگیری به انواع آن‌ها اشاره شد. این نوع ترک خوردگی نوعی خرابی روسازی خیابان است به طوری که برای ایجاد آن به روسازی خیابان به دلایل مختلف فشار وارد می‌شود ترک می‌خورد. تر‌ک خوردگی پوست سوسماری از به هم پیوستن تر‌ک‌های کوچکی که در سطح اسفالت است بوجود می‌آید و روسازی را به قطعات بین ۲۵ تا ۱۵۰ میلیمتری تقسیم می‌نماید. ترک خوردن پوست سوسماری شبیه فلس‌های پوست سوسمار است و به همین دلیل به این اسم، نام‌گذاری می‌شود. در صورتی که در روسازی با این نوع ترک خوردگی روبه رو شدید سریعاً برای محافظت از آن باید اقدام کنید. زیرا این نوع شکستگی خیابان یک مسأله جدی است که با گذشت زمان بدتر و بزرگتر می‌شود.

علل ترک خستگی (پوست سوسماری)

زمانی که روسازی آسفالت تحت بار‌های ترافیکی مکرر قرار می‌گیرد، ترک‌های متنوعی در امتداد مسیر چرخ‌ها ایجاد می‌شود. پس از بارگذاری مکرر، این ترک‌های طولی به هم متصل شده و طرحی شبیه به پوست تمساح را تشکیل می‌دهند. به عبارتی زمانی که روسازی تحت بارگذاری چرخ وسایل نقلیه قرار می‌گیرد در صورتی که کرنش کششی کف لایه آسفالتی به دلیل ضعف سازه‌ای خاک بستر یا زیرسازی راه از مقدار قابل تحمل توسط رویه آسفالتی بیشتر شود و یا تحت اثر خستگی، ترک خوردگی آغاز می‌شود. این تر‌ک‌ها که ناشی از تأثیر بارگذاری هستند، معمولاً در محدوده عبور چر‌خ‌ها رخ می‌دهند. شروع اين ترک‌ها از زير لايه آسفالتی است و در اثر تكرار بارگذاری به سطح رويه می‌رسند.دلایل ایجاد این مشکل در جدول زیر به تصویر کشانده شده است:

سن روسازیهر چه آسفالت خیابان قدیمی تر باشد، احتمال ترک خوردن پوست تمساح بیشتر می شود.
بار بیش از حد روی آسفالتبارگیری بیش از حد آسفالت ممکن است به دلیل پارک کردن یک وسیله نقلیه فوق سنگین روی پیاده رو یا استرس ناشی از ترافیک مکرر باشد.
ضخامت ناکافی روسازیدر صورتی که روسازی آسفالت دارای ضخامت ناکافی باشد و بار اضافه ای به آن تحمیل شود ترک می خورد.
مواد نامناسب در آسفالتکاریممکن است ترک ها به دلیل مشکلات موجود در مواد نگهدارنده زیر آسفالت ایجاد شوند.
زهکشی ضعیفرطوبت دشمن آسفالت است و زمانی که به درستی تخلیه نشود ممکن است ترک بخورد.
نصب نادرست روسازیآسفالت کاری بدون آماده سازی کافی زیرپایه معمولا منجر به آسیب سطحی و ترک های زیادی می شود.
علل نرک خوردگی پوست سوسماری

بسیار مهم است که یک پیمانکار پیدا کنید که تحقیقات لازم را در مورد ترکیب خاک، آب و هوای محل و شرایط تحمل وزن اسفالت انجام دهد  و آسفالت را  با یک زیرسازی کاملا آماده نصب کند تا به مشکلات ترکخوردگی بعد از آسفالتکاری دچار نشوید.

چگونه ترک خستگی (پوست سوسماری) را در روسازی آسفالت کنترل کنیم؟

دلیل اصلی وقوع ترک خوردگی پوست سوسماری بار‌های بیش از حد است. با این حال، برخی اقدامات می‌تواند به کاهش بار روی روسازی آسفالت و در نتیجه احتمال وقوع ترک خوردگی پوست سوسماری کمک کند. این شامل:
• محدود کردن حرکت وسایل نقلیه بار سنگین مانند کامیون بر روی آسفالت
• طراحی روسازی آسفالت بر اساس بار‌های مورد انتظار. به عنوان مثال، آماده‌سازی مورد نیاز برای یک سطح روسازی آسفالتی برای پشتیبانی از خودرو‌های سواری برای نگهداری بار‌های سنگین
• بهبود زهکشی روسازی به طوری که آب از زیر آن خارج نشود.
• بکارگیری متخصص تعمیر آسفالت جهت طراحی مجدد زیرسازی و افزایش پشتیبانی روسازی
• تقویت پایه آسفالت یک گزینه تعمیر و کنترل طولانی مدت برای مشکلات ترک خوردگی پوست سوسماری در روسازی است.
• اگر ترک‌های جزئی مشاهده شد، می‌توان آن‌ها را آب‌بندی کرد تا انتشار آن‌ها محدود شود. برای پر کردن ترک‌ها باید از پرکننده یا آب بند استفاده شود.

قبل از شروع هر کاری در این رابطه تحقیق کنید

آسفالت‌ریزی بدون آماده‌سازی مناسب زیرسازی معمولاً منجر به آسیب سطحی و ترک‌های پوست سوسماری می‌شود. این یکی از دلایل اصلی است که مشاوره مناسب با یک پیمانکار آسفالت با تجربه در هنگام اجرای روسازی آسفالت ضروری است. یک پیمانکار معتبر قادر خواهد بود در مورد نیاز‌های پروژه خاص شما صحبت کند و در مورد آنچه برای پروژه یا تعمیر مورد نیاز است نظر تخصصی ارائه دهد.
با این حال، ترک خوردگی همچنین می‌تواند ناشی از تغییرات دمایی باشد، که یک مشکل مهم درکشور محسوب می‌شود. برف‌های شدید و یا گرمای بیش از حد می‌توانند، زیرسازی را خراب کرده و استحکام آن را کاهش دهند. همچنین یخ زدن و آب شدن مکرر یخ‌ها مشکل را بدتر می‌کند.

نحوه تعمیر و ترمیم ترک خوردگی خستگی

به عنوان یک قاعده کلی، هر زمان که می‌بینید ترک‌هایی در آسفالت ظاهر می‌شوند، اولین کاری که باید انجام دهید این است که سطح آسیب دیده را در صورتی که آب و هوا اجازه دهد، آب‌بندی کنید. همچنین اکیدا توصیه می‌کنیم در صورت امکان، ترافیک را از منطقه آسیب دیده دور نگه دارید. هر چند این اقدامات توقف نیست اما کندن زمین برای کشف مشکلات اساسی و سپس تقویت پایه آسفالت، تنها راه حل طولانی مدت تعمیر آسفالت است. این امر به متخصصان آموزش دیده نیاز دارد

مراحل تعمیر و ترمیم ترک خستگی (پوست سوسماری)

مراحل تعمیر و ترمیم ترک‌های خیابان با نام درزگیری شناخته می‌شوند. درزگیری روسازی خیابان یکی از روش‌های پیشگیرانه است که ترک خوردگی خیابان جلوگیری می‌کند و آن را ترمیم می‌نماید. این روش عمر آسفالت را افزایش داده و نفوذ آب و مواد مضر به درون لایه‌های زیرین را کاهش می‌دهد. همچنین به افزایش دوام و عمر روسازی آسفالت، رفع نقایص، سرعت بخشیدن به بازسازی آسفالت می‌انجامد. مراحل درزگیری برای تعمیر ترک خستگی (پوست سوسماری) به صورت زیر است:

  • ارزیابی سطح : برای درزگیری آسفالت ابتدا سطح مورد نظر ارزیابی می‌شود و نوع خرابی، مقدار و شدت ترک و نحوه ترمیم آن مشخص می‌شود. در صورتی که مقدار ترک در حد متوسط باشد از روش درزگیری استفاده می‌شود.
  • آب‌بندی ترک : در این روش مواد مخصوص آب‌بندی درون ترک‌های فعال پوست سوسماری ریخته می‌شود و با استفاده از شکل‌بندی یکسان از نفوذ آب و مواد غیر قابل تراکم درون ترک جلوگیری می‌شود.
  • پرکردن ترک : پرکردن ترک به معنی قرار دادن مواد پرکننده درون ترک‌های غیرفعال و برش داده نشده و به منظور جلوگیری از نفوذ آب است.

نادیده گرفتن ترک خستگی (پوست سوسماری) پرهزینه است

تأسفانه، ترک‌های تمساح برای همیشه مانند ترک‌های تمساح باقی نمی‌مانند. هنگامی که برای مدت طولانی نادیده گرفته شود، آب باران و ذوب برف می‌تواند به لایه پایه نفوذ کند و فونداسیون را بیشتر نرم کند. غفلت از رسیدگی به این مشکل می‌تواند منجر به مشکلات بیشتری از جمله ترک‌ها و چاله‌های بزرگتر شود. و تعمیر این آسیب‌های آسفالت هزینه بیشتری دارد. حتی اینگونه ترک‌ها ممکن است خطرات جانی را در پی داشته باشد.

نکاتی در مورد پیشگیری یا کاهش خطر ترک خستگی (پوست سوسماری)

ممکن است در آسفالت موجود خود ترک‌هایی داشته باشید، اما در آینده می‌توانید از آن جلوگیری کنید. در اینجا به این صورت است:
• از سطح آسفالت به خوبی نگهداری کنید
پر کردن ترک
این شامل قرار دادن یک درزگیر چسب در شکاف‌های سطح روسازی است که از نفوذ رطوبت و سایر مواد به داخل روسازی جلوگیری می‌کند.
پوشش آب‌بندی
پوشش آب‌بندی فرآیند اعمال یک پوشش محافظ روی آسفالت است تا لایه‌ای از محافظت در برابر عناصر، آب، روغن‌ها و آسیب اشعه ماوراء بنفش ایجاد کند.
تعمیرات آسفالت
رفع مشکلات کوچکتر در صورت بروز می‌تواند از مشکلات آسفالت بزرگتر و گرانتر در آینده جلوگیری کند، به خصوص زمانی که از سیستمی مانند فرآیند تعمیر آسفالت استفاده می‌کنید.

یک متخصص را برای نگهداری منظم استخدام کنید

تیمی از متخصصان با تجربه می‌توانند روسازی شما را به خوبی نگهداری کرده و ترک خوردگی را به سرعت تعمیر کنند. تعمیر و نگهداری منظم آسفالت عمر روسازی را طولانی‌تر می‌کند تا بیشترین سود را از سرمایه‌گذاری خود ببرید. پیمانکار مناسب را برای نگهداری آسفالت خود انتخاب کنید.

تعمیر ترک خستگی (پوست سوسماری) در شرکت ارابه پویان راسا

در شرکت ارابه پویان راسا ترک خوردگی پوست سوسماری با استفاده از روش درزگیری با استفاده از دستگاه‌های سیم لاین آمریکا و ماراتن و با ضمانت به اجرا می‌رسد. این شرکت با ضمانت و با بهترین کیفیت انواع ترک خوردگی خیابان را به انجام می‌رساند.

مجموعه خدمات شرکت ارابه پویان راسا

انجام پروژه‌های آسفالت کاری، خاکبرداری، گودبرداری، بازسازی، تهیه و پخش تراشه آسفالت، محوطه‌سازی، راه‌سازی، درزگیری اسفالت، تخریب ساختمان، سنگفرش، جدولکاری، دیزاین داخلی و خارجی ساختمان، لکه‌گیری اسفالت با استفاده از بروزترین روش‌های آسفالتکاری به انجام می‌رسد.
این شرکت در تمام نقاط تهران، کرج، اصفهان، کاشان، همدان، گیلان، مشهد، شیراز، بندرعباس، آبادان و … ایران و به صورت شبانه روزی اماده خدمات‌رسانی می‌باشد.. لطفاً جهت اطلاع از قیمت‌ها با شماره‌های ۰۹۱۲۳۱۳۸۳۹۸ – ۰۲۱۲۲۸۷۹۵۷۴ تماس حاصل فرمایید و از بهترین مزایای شرکت در راستای آسفالتکاری بهره‌مند شوید.